Ondernemen als zelfstandig ondernemer in de bouw. Wat komt daar bij kijken?

Alle voorbereidingen zijn afgerond, uw eigen renovatiebedrijf is opgericht. Het liefste wilt u direct de handen uit de mouwen steken en aan het werk gaan bij klanten. Helaas werkt dat in het leven van een zelfstandig ondernemer niet helemaal zo.

Bedrijfsvoering versus het uitvoeren van werk

Het ondernemen als zelfstandig ondernemer is over het algemeen te verdelen in twee soorten werkzaamheden. Als eerste wilt u graag werk uitvoeren bij uw eigen klanten. Daarnaast heeft u de algemene bedrijfsvoering van uw onderneming. Op het laatstgenoemde onderdeel hebben wij, De Klussenier, jarenlange ervaring. Bij ons zijn zelfstandig ondernemers aangesloten die goed zijn in het werken met hun handen. Wij helpen deze ondernemers om een goede algemene bedrijfsvoering op te zetten en bij te houden. Als dat allemaal goed staat kunt u, als veelzijdig vakman, succesvol ondernemen zonder risico’s. 

De algemene bedrijfsvoering van een zelfstandige ondernemer is niet altijd gemakkelijk. U moet veel regelen en uitzoeken, vaak gaat dit over zaken waar u weinig tot geen kennis van heeft. Hierover gaat u in het vervolg van dit artikel meer lezen. Wij praten u bij over hoe u een goede bedrijfsvoering opzet, hoe u de huidige bedrijfsvoering kan verbeteren en hoe u dit het beste bij kan houden.

(Typ hier een titel)
(Typ hier een titel)
(Typ hier een titel)

Financiën en administratie

De belangrijkste onderwerpen van de de bedrijfsvoering zijn onder andere de financiën en de administratie. Een goed overzicht van de financiën en een gestructureerde administratie helpen je een duidelijk beeld te krijgen over hoe jouw bedrijf ervoor staat.

Het opzetten van de administratie

Het inzicht krijgen in de financiën begint bij het opzetten van de administratie. Als u bij het opzetten van de administratie voldoende tijd neemt, dan maakt u het uzelf voor het bijhouden van de administratie direct een stuk makkelijker.

Bij het opzetten van de administratie moet u de volgende onderdelen opnemen in uw administratie:

  • Grootboek met de grootboekrekeningen;
  • Debiteuren- en crediteurenadministratie;
  • In- en verkoopadministratie;
  • Voorraadadministratie;
  • Urenregistratie;
  • Kilometer- en/of rittenadministratie.

Het bijhouden van de administratie

Als u eenmaal de administratie opgezet hebt, is het belangrijk om deze regelmatig bij te werken. U hoeft niet elke dag de bonnetjes te verwerken. Maar regelmatig de administratie bijwerken heeft wel voordelen. Zo blijft uw administratie altijd actueel, heb u nooit achterstanden met betalingen, weet u precies hoe uw bedrijf ervoor staat en u kunt altijd tijdig gegevens aanleveren bij de fiscus. 

Het belang van een goede administratie

Een goede administratie is in eerste instantie belangrijk voor uzelf. Met een goede administratie, die up-to-date is, heeft u goed inzicht in de status van uw bedrijf, wat er nog binnen moet komen aan betalingen, wat u nog moet betalen en hoeveel u verdient heeft aan uw werk. 

Daarnaast is een goede administratie van belang voor de Belastingdienst. De Belastingdienst heeft allerlei eisen gesteld voor zelfstandige ondernemers als u in aanmerking wilt komen voor bepaalde belastingvoordelen. U moet bijvoorbeeld een minimum aantal uren in uw eigen bedrijf werkzaam geweest zijn. Deze uren moet u aantoonbaar kunnen maken voor de fiscus. Dat doet u door de administratie te delen met de fiscus.

Privé inkomen

Het is wel belangrijk om de rekeningen zakelijk en privé gescheiden te houden. En dus geen privé opnames en betalingen van de zakelijke rekening doen. Anders klopt uw administratie op een bepaald moment niet meer. Is dat het geval, dan kunt u problemen krijgen met de fiscus.




Ons advies is om het bijwerken van de administratie elke week te doen.
Plan elke week hiervoor een vast moment in.

Sparen

Het is onverstandig om elke cent die binnenkomt direct uit te geven. Vooral in het begin is het belangrijk om een buffer op te bouwen voor in de toekomst. Daarom is het belangrijk om direct geld wat binnenkomt opzij te zetten voor nood. Door eigen vermogen op te sparen bouwt u een toekomstbestendig bedrijf op.

Marketing

Wanneer u alle voorbereidingen getroffen hebt is het tijd om aan alle potentiële klanten bekend te maken dat ze u kunnen inschakelen voor werk wat zij willen laten doen. Het creëren van bekendheid voor uw bedrijf noemen we ook wel marketing. Voldoende aandacht besteden aan de marketing van uw bedrijf is belangrijk voor het krijgen van bekendheid en aanvragen waarmee u uw eigen klantenkring gaat opbouwen.

Alle acties die u doet om bekendheid en aanvragen te verkrijgen kunnen we onderverdelen in online marketing en offline marketing

Online marketing

Online marketing is het verkrijgen van bekendheid door het inzetten van het internet. Tegenwoordig heeft bijna iedereen altijd en overal toegang tot internet. Daarom is het belangrijk om online vindbaar te zijn. Het internet biedt vele mogelijkheden om aan marketing te doen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een website, social media en beeldmateriaal. Voor online marketing is het belangrijk om goed te bepalen wat bij u past en op welke manier u uw (potentiële) klanten kan bereiken. 

Offline marketing

Acties die onder offline marketing vallen zijn alle acties die buiten het internet om zijn om bekendheid te krijgen voor uw bedrijf. Ook binnen offline marketing zijn de mogelijkheden eindeloos. Net als bij online marketing geldt dat je goed moet uitzoeken welke middelen het beste werken om uw (potentiële) klanten te gaan bereiken.

Verkoop

Als u actief met marketing aan in de weer geweest bent dan is het belangrijk om de binnengekomen aanvragen om te zetten in een opdracht. Dit proces noemen wij het verkoopproces. U probeert namelijk uzelf en uw diensten aan de klant te verkopen dat deze akkoord geeft om u het werk uit te laten voeren. 

Tijdens een gesprek bij de klant probeer u te achterhalen wat de behoeften zijn van de klant en hoe dat past bij uw kennis en kunde. Uiteindelijk is het belangrijk om tijdens het gesprek een goede indruk te krijgen van de uit te voeren werkzaamheden voor uw calculatie. 
De calculatie die u maakt komt als offerte bij de klant. Deze offerte en de gesprekken met de klant moeten de klant overtuigen om voor u te kiezen.

Calculeren, offreren, factureren

Tijdens het verkoopproces met de klant probeert u te achterhalen wat de wensen en behoeften van deze klant zijn. Deze wensen en behoeften wilt u uiteindelijk verwerken in een offerte die u gaat aanbieden aan de klant.

Het maken van een offerte begint bij een calculatie. In de calculatie berekent u hoeveel kosten u gaat maken voor het project en hoeveel uren u kwijt bent aan de uitvoer van het project. De calculatie is het belangrijkste gedeelte van het maken van een offerte, want met de calculatie krijgt u inzicht in de kosten en baten van het project. 

Als u de kosten en baten van het project door middel van de calculatie inzichtelijk gemaakt hebt, is het belangrijk dat de kosten voor de klant overzichtelijk op een offerte komen te staan. De offerte is uiteindelijk het document waar de klant een akkoord over moet geven om de afgesproken werkzaamheden door te laten gaan. Beschrijf daarom duidelijk welke werkzaamheden u gaat doen en wat de kosten daarvoor zijn. 

Als u de offerte bij de klant gebracht hebt en besproken hebt met de klant geeft de klant akkoord op de offerte en dan kunt u de werkzaamheden inplannen. Op het moment dat de klant akkoord is met de offerte wordt deze ondertekend door beide partijen en kunt u aan de slag. 

Na het akkoord van de offerte en het starten van de werkzaamheden is het tijd om de facturen te maken. De facturen zijn belangrijk om betaald te krijgen voor de werkzaamheden. Ook zijn facturen nodig om de betalingen die op uw rekening binnenkomen te kunnen verantwoorden bij de Belastingdienst.

Aan het werk

U heeft de eerste opdrachten binnen en de offertes zijn getekend. U kunt doen waar u goed in bent, aan het werk bij uw klant!

Werkvoorraad opbouwen

Nadat u de eerste klant bediend hebt wilt u direct door naar het volgende project. Uiteindelijk wilt u een opeenvolging van verschillende projecten, zodat u een werkvoorraad opbouwt. Met het opbouwen van een werkvoorraad weet u voor langere tijd dat u werk heeft. Het is dus belangrijk om direct vooruit te plannen, zodat u zeker weet dat u in de komende periode aan het werk blijft. 

Een goede werkvoorraad voor een zelfstandig ondernemer met een renovatiebedrijf zit tussen de drie en vijf maanden. Een kleinere werkvoorraad is niet goed omdat u te veel onzekerheid hebt voor de korte termijn. En een grotere werkvoorraad is voor een kleine zelfstandig ondernemer ook niet goed, omdat u dan minder flexibel bent.

Iedereen heeft 24 uur in een dag,
gebruik deze effectief!

Planning

Om alles in goede banen te leiden en niets te vergeten is een goede planning erg belangrijk. Hierbij bedoelen we niet alleen de planning van het werken bij klanten, maar ook de overige werkzaamheden zoals verkoopgesprekken, het maken van offertes en het bijwerken van de administratie.

Bus

Voor een zelfstandig ondernemer in de bouw is de bus zijn ‘kantoor’. De bus is een van de belangrijkste dingen uit zijn onderneming, want in de bus ligt uw gereedschap om te werken bij klanten. 

Naast dat de bus praktisch is met uw gereedschap erin, is de bus ook een belangrijk visitekaartje van uw bedrijf. De bus is een van de eerste dingen die een klant ziet als u bij de klant op bezoek gaat. Klanten zien u rijden in de bus en klanten zien de bus geparkeerd staan bij uw huis of bij het huis van een klant. Daarom is het belangrijk dat de bus er netjes uitziet en een professioneel uithangbord is.

Verzekeringen

Wanneer u als zelfstandig ondernemer werk uitvoert is het belangrijk om maatregelen te nemen voor het geval u niet kan werken of wanneer u in het werk tegen problemen aanloopt. Dit doe u door verzekeringen af te sluiten. Deze verzekeringen helpen u als er problemen zijn.

Als u onverzekerd werkt en er gebeurt iets bij een klant, of iets waardoor u (voorlopig) niet kan werken is het belangrijk om een goed vangnet te hebben. Daarom is het belangrijk om uzelf te verdiepen in welke verzekeringen nuttig kunnen zijn.

Met ondersteuning succesvol

Als u actief bent als zelfstandig ondernemer komt er een hele hoop op u af. U moet veel regelen en organiseren. Soms komen er zaken op u pad waar u helemaal geen rekening mee gehouden hebt. Vele zelfstandig ondernemers in de bouw zijn u al voorgegaan met hun renovatiebedrijf. Dus het is zeker mogelijk. Maar waarom zou u het in je eentje doen? Wij van De Klussenier hebben jaren ervaring in het ondersteunen van zelfstandig ondernemers die hun eigen renovatiebedrijf willen beginnen. Ook u willen wij ondersteunen met het verwezenlijken van uw droom: Uw eigen renovatiebedrijf. 

Op alle punten hebben wij kennis en jarenlange ervaring. En kunnen u dus ondersteunen bij de start en in de jaren die volgen. U heeft altijd een team van professionals waarop u terug kan vallen. Oftewel: U bent zelfstandig ondernemer, maar niet alleen. Ga vrijblijvend het gesprek met ons aan (info@hetklushuis.be / 033 - 31 33 54).

Je bent zelfstandig ondernemer, maar nooit alleen.

Bent u die veelzijdige vakman die wij zoeken?

Laat hier vrijblijvend uw gegevens achter

 
Verstuur  

 

Of neem zelf contact met ons op

  033 31 33 54   Bij geen gehoor: +31 497 19 25 69
  info@hetklushuis.be
  +31 497 19 25 69

 
Loading...