Ondernemen in de bouw, daar krijgt elke zelfstandige in de bouw mee te maken. Het oprichten van jouw eigen renovatiebedrijf en aan de slag gaan bij jouw klanten is niet het enige waar je mee te maken gaat krijgen. Je krijgt te maken met het reilen en zeilen van een ondernemer. In dit artikel lees je alles wat je moet weten over het ondernemen in de bouw.
Het ondernemen als zelfstandig ondernemer is over het algemeen te verdelen in twee soorten werkzaamheden. Als eerste wil je graag werk uitvoeren bij jouw eigen klanten. Daarnaast heb je de algemene bedrijfsvoering van jouw onderneming. Op het laatstgenoemde onderdeel hebben wij, De Klussenier, jarenlange ervaring. Bij ons zijn zelfstandig ondernemers aangesloten die goed zijn in het werken met hun handen. Wij helpen deze ondernemers om een goede algemene bedrijfsvoering op te zetten en bij te houden. Als dat allemaal goed staat kan jij, als veelzijdig vakman, succesvol ondernemen zonder risico’s.
De algemene bedrijfsvoering van een zelfstandige ondernemer is niet altijd gemakkelijk. Je moet veel regelen en uitzoeken, vaak gaat dit over zaken waar je weinig tot geen kennis van hebt. Hierover ga je in het vervolg van dit artikel meer lezen. Wij praten je bij over hoe je een goede bedrijfsvoering opzet, hoe je de huidige bedrijfsvoering kan verbeteren en hoe je dit het beste bij kan houden.
Bij de Klussenier helpen we zelfstandig ondernemers in de bouw om met minimale risico's te ondernemen. Op deze pagina nemen we je graag mee in een klein gedeelte van het opstarten van jouw eigen klus bedrijf
Marketing
Financiën en administratie
Verkoop
Calculeren, offreren en factureren
Aan het werk
Planning
Bus
Verzekeringen
Met ondersteuning succesvol
Wanneer je alle voorbereidingen getroffen hebt is het tijd om aan alle potentiële klanten bekend te maken dat ze jou kunnen inschakelen voor werk wat zij willen laten doen. Het creëren van bekendheid voor jouw bedrijf noemen we ook wel marketing. Voldoende aandacht besteden aan de marketing van jouw bedrijf is belangrijk voor het krijgen van bekendheid en aanvragen waarmee je jouw eigen klantenkring gaat opbouwen.
Online marketing is het verkrijgen van bekendheid door het inzetten van het internet. Tegenwoordig heeft bijna iedereen altijd en overal toegang tot internet. Daarom is het belangrijk om online vindbaar te zijn. Het internet biedt vele mogelijkheden om aan marketing te doen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een website, social media en beeldmateriaal. Voor online marketing is het belangrijk om goed te bepalen wat bij jou past en op welke manier je jouw (potentiële) klanten kan bereiken.
Acties die onder offline marketing vallen zijn alle acties die buiten het internet om zijn om bekendheid te krijgen voor jouw bedrijf. Ook binnen offline marketing zijn de mogelijkheden eindeloos. Net als bij online marketing geldt dat je goed moet uitzoeken welke middelen het beste werken om jouw (potentiële) klanten te gaan bereiken.
De belangrijkste onderwerpen van de de bedrijfsvoering zijn onder andere de financiën en de administratie. Een goed overzicht van de financiën en een gestructureerde administratie helpen je een duidelijk beeld te krijgen over hoe jouw bedrijf ervoor staat.
Het inzicht krijgen in de financiën begint bij het opzetten van de administratie. Als je bij het opzetten van de administratie voldoende tijd neemt, dan maak je het jezelf voor het bijhouden van de administratie direct een stuk makkelijker.
Bij het opzetten van de administratie moet je de volgende onderdelen opnemen in jouw administratie:
Als je eenmaal de administratie opgezet hebt, is het belangrijk om deze regelmatig bij te werken. Je hoeft niet elke dag de bonnetjes te verwerken. Maar regelmatig de administratie bijwerken heeft wel voordelen. Zo blijft jouw administratie altijd actueel, heb je nooit achterstanden met betalingen, weet je precies hoe je bedrijf ervoor staat en je kan altijd tijdig gegevens aanleveren bij de fiscus.
Een goede administratie is in eerste instantie belangrijk voor jezelf. Met een goede administratie, die up-to-date is, heb je goed inzicht in de status van jouw bedrijf, wat er nog binnen moet komen aan betalingen, wat je nog moet betalen en hoeveel je verdient hebt aan jouw werk.
De administratie zoals hierboven beschreven is de administratie van jouw bedrijf. Die is natuurlijk erg belangrijk. Het zorgen voor een stabiel privé inkomen is net zo belangrijk. Je wilt alle vaste lasten kunnen blijven betalen. Om dat te kunnen doen moet je een deel van de inkomsten als privé inkomen opnemen. Van dat privé inkomen kan je jouw privé uitgaven doen. Het salaris wat je opneemt moet uiteraard ook weer verwerkt worden in de administratie.
Het is wel belangrijk om de rekeningen zakelijk en privé gescheiden te houden. En dus geen privé opnames en betalingen van de zakelijke rekening doen. Anders klopt jouw administratie op een bepaald moment niet meer. Is dat het geval, dan kan je problemen krijgen met de fiscus.
Het is onverstandig om elke cent die binnenkomt direct uit te geven. Vooral in het begin is het belangrijk om een buffer op te bouwen voor in de toekomst. Daarom is het belangrijk om direct geld wat binnenkomt opzij te zetten voor nood. Door eigen vermogen op te sparen bouw je een toekomstbestendig bedrijf op.
Als je actief met marketing aan in de weer geweest bent dan is het belangrijk om de binnengekomen aanvragen om te zetten in een opdracht. Dit proces noemen wij het verkoopproces. Je probeert namelijk jezelf en jouw diensten aan de klant te verkopen dat deze akkoord geeft om jou het werk uit te laten voeren.
Tijdens een gesprek bij de klant probeer je te achterhalen wat de behoeften zijn van de klant en hoe dat past bij jouw kennis en kunde. Uiteindelijk is het belangrijk om tijdens het gesprek een goede indruk te krijgen van de uit te voeren werkzaamheden voor jouw calculatie.
De calculatie die je maakt komt als offerte bij de klant. Deze offerte en de gesprekken met de klant moeten de klant overtuigen om voor jou te kiezen.
Tijdens het verkoopproces met de klant probeer je te achterhalen wat de wensen en behoeften van deze klant zijn. Deze wensen en behoeften wil je uiteindelijk verwerken in een offerte die je aan gaat bieden, factureren aan de klant.
Het maken van een offerte begint bij een calculatie. In de calculatie bereken je hoeveel kosten je gaat maken voor het project en hoeveel uren je kwijt bent aan de uitvoer van het project. De calculatie is het belangrijkste gedeelte van het maken van een offerte, want met de calculatie krijg je inzicht in de kosten en baten van het project.
Als je de kosten en baten van het project door middel van de calculatie inzichtelijk gemaakt hebt is het belangrijk dat de kosten voor de klant overzichtelijk op een offerte komen te staan. De offerte is uiteindelijk het document waar de klant een akkoord over moet geven om de afgesproken werkzaamheden door te laten gaan. Beschrijf daarom duidelijk welke werkzaamheden je gaat doen en wat de kosten daarvoor zijn.
Als je de offerte bij de klant gebracht hebt en besproken hebt met de klant geeft de klant akkoord op de offerte en dan kan je de werkzaamheden inplannen. Op het moment dat de klant akkoord is met de offerte wordt deze ondertekend door beide partijen en kan je aan de slag.
Na het akkoord van de offerte en het starten van de werkzaamheden is het tijd om de facturen te maken. De facturen zijn belangrijk om betaald te krijgen voor de werkzaamheden. Ook zijn facturen nodig om de betalingen die op jouw rekening binnenkomen te kunnen verantwoorden bij de Belastingdienst.
Je hebt de eerste opdrachten binnen en de offertes zijn getekend. Je kan doen waar je goed in bent, aan het werk bij jouw klant!
Nadat je de eerste klant bediend hebt wil je direct door naar het volgende project. Uiteindelijk wil je een opeenvolging van verschillende projecten, zodat je een werkvoorraad opbouwt. Met het opbouwen van een werkvoorraad weet je voor langere tijd dat je werk hebt. Het is dus belangrijk om direct vooruit te plannen, zodat je zeker weet dat je in de komende periode aan het werk blijft.
Een goede werkvoorraad voor een zelfstandig ondernemer met een renovatiebedrijf zit tussen de drie en vijf maanden. Een kleinere werkvoorraad is niet goed omdat je te veel onzekerheid hebt voor de korte termijn. En een grotere werkvoorraad is voor een kleine zelfstandig ondernemer ook niet goed, omdat je dan minder flexibel bent.
Om alles in goede banen te leiden en niets te vergeten is een goede planning erg belangrijk. Hierbij bedoelen we niet alleen de planning van het werken bij klanten, maar ook de overige werkzaamheden zoals verkoopgesprekken, het maken van offertes en het bijwerken van de administratie.
Voor een zelfstandig ondernemer in de bouw is de camionette zijn ‘kantoor’. De camionette is een van de belangrijkste dingen uit zijn onderneming, want in de camionette ligt jouw gereedschap om te werken bij klanten.
Naast dat de camionette praktisch is met jouw gereedschap erin, is de camionette ook een belangrijk visitekaartje van jouw bedrijf. De camionette is een van de eerste dingen die een klant ziet als je bij de klant op bezoek gaat. Klanten zien jou rijden in de camionette en klanten zien de camionette geparkeerd staan bij jouw huis of bij het huis van een klant. Daarom is het belangrijk dat de camionette er netjes uitziet en een professioneel uithangbord is.
Wanneer je als zelfstandig ondernemer werk uitvoert is het belangrijk om maatregelen te nemen voor het geval je niet kan werken of wanneer je in het werk tegen problemen aanloopt. Dit doe je door verzekeringen af te sluiten. Deze verzekeringen helpen je als er problemen zijn.
Als je onverzekerd werkt en er gebeurt iets bij een klant, of iets waardoor je (voorlopig) niet kan werken is het belangrijk om een goed vangnet te hebben. Daarom is het belangrijk om jezelf te verdiepen in welke verzekeringen nuttig kunnen zijn.
Als je actief bent als zelfstandig ondernemer komt er een hele hoop op je af. Je moet veel regelen en organiseren. Soms komen er zaken op je pad waar je helemaal geen rekening mee gehouden hebt. Vele zelfstandig ondernemers in de bouw zijn je al voorgegaan met hun renovatiebedrijf. Dus het is zeker mogelijk. Maar waarom zou je het in je eentje doen? Wij van De Klussenier hebben jaren ervaring in het ondersteunen van zelfstandig ondernemers die hun eigen renovatiebedrijf willen beginnen. Ook jou willen wij ondersteunen met het verwezenlijken van jouw droom: Jouw eigen renovatiebedrijf.
Op alle punten hebben wij kennis en jarenlange ervaring. En kunnen jou dus ondersteunen bij de start en in de jaren die volgen. Je hebt altijd een team van professionals waarop je terug kan vallen. Oftewel: Je bent zelfstandig ondernemer, maar niet alleen. Ga vrijblijvend het gesprek met ons aan (info@hetklushuis.be / 033 31 33 54).
Start uw eigen renovatiebedrijf als Klussenier en ga zorgeloos en onafhankelijk ondernemen.